رویا و خیال، افسانه و داستان

داستانهای خیالی من. از پلیسی تا وحشتناک. عاشقانه تا جادویی

رویا و خیال، افسانه و داستان

داستانهای خیالی من. از پلیسی تا وحشتناک. عاشقانه تا جادویی

داستان ها و رمانهایی که آنها را در طول دوران زندگی ام نوشته ام

نویسندگان
پیوندهای روزانه

نویسنده باش

 

گام های بنیادین در نگارش کتاب

هدف از نوشتن کتاب برقراری ارتباط با گروهی از خوانندگان است و این ارتباط، زمانی اثرگذار خواهد بود که شما داری پیامی شیوا، هدفمند و پرجاذبه برای مخاطب باشد. برای نوشتن چنین متنی، باید قبل از نوشتن کتاب خود، طرحی اولیه را در ذهن خود مجسم کنید. به طور معمول برای آماده کردن طرح کتاب باید شش گام بنیادین بردارید:

1. شناسایی خواننده: برای چه قشری می نویسید؟ کودکان؟ نوجوانان؟ بزرگسالان؟ یادتان باشد کمتر کتابی پیدا می شود که دارای رده متفاوتی از خوانندگان باشد.

2. مشخص کردن هدف: هدفتان از نوشتن چیست؟ می خواهید تنها افراد را برای مدتی سرگرم کنید؟ می خواهید پیامی را در غالب متن به خوانندگان برسانید؟ یادتان باشد در صورتی که برای خودتان می نویسید نیازی به شناسایی خواننده و مشخص کردن هدف نیست.

3. تعیین دامنه محتوا: تا چه اندازه می خواهید به موضوع بپردازید؟  باید میزان آگاهی و پایه ی دانش خوانندگانتان را در نظر بگیرید و بنویسید؛ وگرنه محتوای شما از دیدگاه آنها یک محتوای کسل کننده خواهد بود.

4. مشخص کردن سرفصل ها: چند فصل خواهید داشت؟ یک فهرست برای خود در نظر بگیرید تا ترتیب حوادث داستان را داشته باشید و از خط زمانی خود خارج نشوید.

5. تعیین سازمان محتوا: محتوای کتاب باید به چه شیوه ای برای خوانندگانتان نوشته شود؟ اینجاست که بعضا کلمه هایی چون "زاویه دید" مطرح می شوند.

6. نوشتن طرح یا پیرنگ: پیرگ خط ارتباطی معقول میان حوادث است و علاوه بر نشان دادن الگوی داستان، بین عناصر مختلف آن یک ارتباط معقول ایجاد می کند. در واقع شما در پیرنگ باید انگیزه ی وقایع گذشته را بیان کنید. هر چند که لازم نیست پیرنگ را با دیگران به اشتراک بگذارید.